Jakub CIĘŻKI (ur. 1979)
Lot No.: 26
Cykl trzech obrazów - XYZ, 2014
emalia akrylowa, akryl, olej, płótno; 50 x 50 cm;
na odwrocie napisy autorskie
estymacja: 14 000 - 16 000 zł
Zobacz pełne informacje
1. X : emalia akrylowa, akryl, olej, płótno; 50 x 50 cm; na odwrocie napisy autorskie: JAKUB CIĘŻKI / "XYZ - X" / EMALIA AKRYL./AKRYL/OLEJ / 2014;
2. Y : emalia akrylowa, akryl, olej, płótno; 50 x 50 cm; na odwrocie napisy autorskie: JAKUB CIĘŻKI / "XYZ - Y" / EMALIA AKRYL./AKRYL/OLEJ / 2014;
3. Z : emalia akrylowa, akryl, olej, płótno; 50 x 50 cm; na odwrocie napisy autorskie: JAKUB CIĘŻKI / "XYZ - Z" / EMALIA AKRYL./AKRYL/OLEJ / 2014.
Urodzony w 1979 roku. W 2003 roku uzyskał dyplom z wyróżnieniem w pracowni malarstwa prof. Jacka Wojciechowskiego na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Finalista konkursu redakcji Art&Business na Obraz Roku 2004. Laureat Grand Prix w konkursach fundacji im. Franciszki Eibisch w Warszawie (2004) oraz na 40. Biennale Malarstwa Bielska Jesień w 2011. Trzykrotnie zgłaszany do Paszportu Polityki (2011, 2012, 2014). Stypendysta ministerialnego programu stypendialnego Młoda Polska na rok 2013. Otrzymał stypendium artystyczne Prezydenta Miasta Lublin na rok 2015 oraz 2016.
Autor wystaw indywidualnych, m.in.: Kary Cielesne (2015) oraz Haven’t We Met Before? (2012) w Galerii Propaganda w Warszawie (2012), I love you but I’ve chosen darkness w Galerii BWA w Gorzowie Wielkopolskim (2015), blackout w Galerii Bielskiej BWA w Bielsku-Białej (2013), To read between the lines w galerii Lubelskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych (2009).
"Te konstrukcje są i fascynujące, i niepokojące. Z jednej strony są nienaruszone, stabilne, nadszarpnięte tylko w niektórych miejscach, tak jak to zwykle bywa z więźbą dachową starych konstrukcji (…). Stąd bierze się pewne spotęgowanie odczuć i skojarzeń, kiedy staje się oko w oko z obrazami. Konstrukcyjno-ażurowa ikonografia wywodzi się z tej samej rodziny obiektów, do której należą też rusztowania budowlane, intrygujące artystę wcześniej. Tamte również ujmowane były w neutralnym otoczeniu, sprawiającym, że plan pierwszy dominował, a ascetyczny motyw, nie mający konkurencji i oddany z wielką precyzją, uderzał wyrazistością. Ciężki nie jest realistą z całego serca, ale na pewno jest realistą szczegółu (metalowe drążki rusztowań chlapał nawet farbą budowlaną, aby oddać prawdę motywu).”
(źródło: szum.pl, opencity.pl)