Nice viue, 2013
olej, płótno; 120 x 150 cm;
sygn., dat. na odwrocie oraz na krośnie malarskim: ORBACZEWSKA 2013.
estymacja: 5 000 - 7 000 zł
Zobacz pełne informacje
olej, płótno; 120 x 150 cm;
sygn., dat. na odwrocie oraz na krośnie malarskim: ORBACZEWSKA 2013.
Obraz wystawiany i reprodukowany: 1. Gdańskie Bienale Sztuki, Gdańska Galeria Miejska, 2014;
2. Wtedy. Wystawa indywidualna, Galeria Wspólna, Bydgoszcz.
Anna Orbaczewska zajmuje się głównie malarstwem i rysunkiem, tworzy również obiekty i murale. Ukończyła Królewską Akademię Sztuk Pięknych w Hadze w 1998, a w 1999 roku gdańską ASP. Wielokrotna laureatka Stypendium Kulturalnego Miasta Gdańska, Stypendium Marszałka Województwa Pomorskiego dla Twórców Kultury. W 2011 roku otrzymała Bremenkunststypendium, a w 2014 została zaproszona na pobyt rezydencyjny do Muzeum Goa Chitra, Goa Indie. Od 2011 roku współtworzy wraz z japońską artystką Nobuko Hayshi projekt Meeting Point wystawiany min. w Galerie Herold Bremen (2011) i Gdańskiej Galerii Miejskiej (2015); Orbaczewska równolegle do Meeting Point tworzy własne projekty. Artystka zwykle pracuje w cyklach tematycznych ( np. m.in.” Emocje Prawdziwe”, Podejrzane, Pets”, ”Nigdy nic nie wiadomo”, „Nie to chciałam powiedzieć”, „Nie oczekuj zbyt wiele”, ”Wtedy”). Na uwagę zasługują również rysunki Orbaczewskiej, które powstają w opozycji do jej malarstwa, są integralnym działaniem.
Ważniejsze wystawy indywidualne: „Trochę dziko” Galeria Milano Warszawa 2017, „Odbicie” Kolonia Artystów Gdańsk 2016, „Meeting Point (w ramach cyklu Dialogi) - Gdańska Galeria Miejska 2015, kurator Iwona Bigos, „Wtedy” Galeria Wspólna Bydgoszcz 2015, „Ukryte Miejsca” Galeria Milano Warszawa, „Nigdy nic nie wiadomo”
Gdańska Galeria Miejska 2011, kurator Iwona Bigos, „Podejrzane Pets” Austriackie Forum Kultury Warszawa (2008), „Emocje Prawdziwe 2006 CSW Łaźnia kurator Karolina Grabowicz.
Ważniejsze wystaw zbiorowe: „Grass a Kaszuby” Gdańska Galeria Miejska 2017, kurator Marta Wróblewska, „Znajomi Znad Morza” - Wrocław Rynek 25,lipiec/sierpień 2016; „Exporting Zagrzeb” Muzeum Narodowe w Gdańsku, Oddział Sztuki Współczesnej (Pałac Opatów) Gdańsk 2016 kurator Katarzyna Kosmala, „Exporting Gdańsk” Gallery Barell, Zagrzeb, Chorwacja 2015, kurator Katarzyna Kosmala ; Gdańskie Biennale Sztuki, Gdańska Galeria Miejska 2014, Projekt Specjalnym Sam nie jestem stąd, na terenie Stoczni w ramach festiwalu Narracje,Gdańsk -kurator Jola Woszczenko; Projekty Majówka i Zimno Modelarnia przy Instytucie Sztuki Wyspa, kurator: Grzegorz Klaman, „model ad hoc” Instytut Sztuki Wyspa, Gdańsk kurator Grzegorz Klaman.
„(…) Sam proces tworzenia postrzegam jako szalenie istotny. Fascynujące jest to, że nie można do końca przewidzieć finalnego efektu. Zwykle pracuję w cyklach tematycznych, analizując, zgłębiając jakiś problem. Punktem wyjścia do obrazu jest dla mnie fotografia „złapana” gdzieś przeze mnie spontanicznie i przypadkowo. Wyjątek stanowi tu cykl Emocje Prawdziwe i część obrazów należących do projektu Meeting Point gdzie praca z cudzym materiałem była dla mnie celowym wyzwaniem. Uchwycony obraz fotograficzny hipnotyzuje mnie na tyle mocno, że czuję nie tylko potrzebę a wręcz przymus powtórzenia go w malarskiej formie. Przepracowuję w ten sposób swoje emocje, odczucia, myśli, które wywołał ten konkretny motyw. (…) Malowanie na podstawie wykonanego przeze mnie zdjęcia jest próba przywołania w czasie jeszcze raz tej samej sytuacji, stanowi powrót do przeszłości dyktowany przez chęć znalezienia przestrzeni poza czasem. Często maluję ten sam motyw kilkukrotnie. Szukam za każdym razem czegoś innego w tym samym przedstawieniu. Multiplikacja daje mi również iluzję ruchu, dynamiki - ożywia płaski obraz. Zależy mi, żeby w obrazie zachować tajemnicę. Pomimo, że posługuję się formą konkretnych, figuratywnych przedstawień to co mnie naprawdę interesuje jest niejednoznaczne i nieokreślone. Aluzja i nieuchwytność są dla mnie najbardziej prawdziwe i wiarygodne (…).”