Nicolaes GILLIS (1580 - 1632) - przypisywany
Lot No.: 157
Martwa natura na stole
olej, deska; 72,5 x 104 cm;
na odwrocie oprawy papierowa nalepka z opisem: Floris Van Dijck (…) - słabo czytelna, ponadto nalepka D. A. Christie's.
estymacja: 130 000 - 180 000 zł
Zobacz pełne informacje
olej, deska; 72,5 x 104 cm;
na odwrocie oprawy papierowa nalepka z opisem: Floris Van Dijck (…) - słabo czytelna, ponadto nalepka D. A. Christie's.
Oferowane dzieło pierwotnie przypisywane Florisowi van Dijckowi (1575-1651), o czym świadczy nalepka na odwrocie oprawy obrazu, ostatecznie można powiązać z twórczością innego holenderskiego mistrza Nicolaesa Gillisa (1580-1632), którego kompozycje są mniej znanymi, ze względu na niewielką ilość rozpoznanych i przypisanych mu obrazów. Wspomniana zmiana atrybucji mogłaby wynikać z silnego oddziaływania twórczości Florisa van Dijcka na krąg artystów zajmujących się tematyką tak zwanych „Martwych natur śniadaniowych”. Na rzecz autorstwa Gillisa w oferowanym obrazie Martwa natura na stole przemawiają względy kompozycyjne, które nie pojawiały się w pracach Florisa van Dijcka, są to: bukiet kwiatów w wazonie czy niezidentyfikowane metalowe przedmioty, kielichy, dzbany przedstawione w ostatnim planie obrazu. Może to wskazywać na rozwój artystyczny zobrazowanych form Nicolaesa Gilisa w porównaniu do twórczości van Dijcka.
W obrazie Martwa natura na stole, z werystycznym zacięciem, zostały przedstawione pełne owoców, wzorzyste ceramiczne misy i talerze, pojedyncze rozkrojone frukta czy, w drugim planie kompozycji, metalowy kielich z ozdobną pokrywą, kosz z dwubarwnymi winogronami oraz oparte o niego szparagi i karczochy. Po lewej stronie kompozycji znajduje się przejrzysty wazon z bukiecikiem wielobarwnych kwiatów i gałązek. Natomiast dzieła Florisa van Dijcka częściej przedstawiają skromne posiłki składające się z sera, chleba, owoców odzwierciedlonych w dwuplanowej kompozycji skupionej wokół stołu nakrytego białym obrusem.