Andrzej WRÓBLEWSKI (1927 - 1957)
Lot No.: 330
Dziecko z wyciągniętymi rękami (Kitek),
olej, tempera, płótno, 93 x 40,5 cm; niesygn.
Reprodukowany i opisany w: Andrzej Wróblewski...
Zobacz pełne informacje
olej, tempera, płótno, 93 x 40,5 cm; niesygn.
Reprodukowany i opisany w: Andrzej Wróblewski. Galeria Sztuki Wspołczesnej Zachęta,
Muzeum Narodowe w Krakowie, Fundacja Instytut Promocji Sztuki, Warszawa 1998, s. 121, poz. 156a
Obraz przedstawia syna artysty Andrzeja urodzonego 10 maja 1954 roku, nazywanego zdrobniale Kitkiem.
Wizerunek dziecka został wycięty z większej, zaginionej kompozycji Matka (Matka z praniem)
[Patrz: Andrzej Wróblewski... s. 121, poz. 156].
Przyjście na świat dziecka otworzyło nowy etap w twórczości artysty, który zbiegłsię z porzuceniem przez niego
doktryny socrealizmu. Zajmuje go w tym czasie sfera życia rodzinnego. Z czułoEcia i uczuciem sporządza wizerunki
synka i żony, którymi wypełnia swoje szkicowniki. Jednocześnie syntetycznie i bez upiększeń odtwarza skromne
wnętrza, proste sprzęty domowe, suszące się pieluchy. W ten sam nurt wpisuje się m.in. znany obraz "Matki",
malowany w maju 1955 roku i pokazany w Arsenale.
W obrazach poświęconych rodzinie dochodzi do złagodzenia zbrutalizowanego, sugestywnego języka malarskiego.
Wróblewski jest wówczas "kameralnie poetycki, w fazie rodzinnego ciepła i rozwijającej się własnej wersji
"nowoczesnego realizmu", tj. tego, który działa uogólniającym skrótem i niemal plakatowym kolorem, kładzionym
w obrębie mocnych linii konturów figur."
[za: Andrzej Kostołowski "Andrzej Wróblewski konfrontacje i rozliczenia" w: Andrzej Wróblewski..., s. 26].
Ta wielokrotnie wzmiankowana pozycja i jedna z niewielu prac Wróblewskiego wpisujących się w kameralny
i osobisty nurt jego twórczości, jest niewątpliwie atrakcją dla kolekcjonerów.