Piotr MICHAŁOWSKI (1800 - 1855)
Lot No.: 281
Rycerz na białym koniu
olej, płótno, 70,5 x 58 cm;
na odwrocie, na płótnie nalepka
Zobacz pełne informacje
olej, płótno, 70,5 x 58 cm;
na odwrocie, na płótnie nalepka: „Piotr Michałowski / Rycerz na białym koniu / olejny / własność Róży Michałowskiej (?) /
nieczytelne; oraz nalepka wystawowa: MUZEUM NARODOWE W KRAKOWIE /
„Piotr Michałowski, 1800 - 1855”/ Gmach Główny 19.10.2000 - 15.01.2001 / Eksponat: Piotr Michałowski
„Rycerz na białym koniu” / olej na płótnie, 70,5 x 58 cm / własność prywatna
Lit. Piotr Michałowski. 1800 - 1855. Katalog wystawy monograficznej w Muzeum Narodowym w Krakowie, Kraków 2000.
Piotr Michałowski, najwybitniejszy malarz polskiego romantyzmu, wśród wielu kompozycji i scen z
jeźdźcami stworzył cały cykl akwarelowych i olejnych dzieł, które przedstawiały sławnych polskich
rycerzy. Pośmiertny uczeń Gercaulta, kontynuator jego malarstwa pełnego pasji i swobody w konnych
wizerunkach hetmanów Jabłonowskiego, Czarnieckiego i bezimiennych rycerzy nawiązywał do
tradycji barokowego portretu konnego. Olejny Lisowczyk z Muzeum Narodowego w Poznaniu,
Rycerz na koniu w krakowskim Muzeum Narodowym to obrazy bliskie przedstawianemu tu
Rycerzowi na białym koniu albo ujściem kompozycyjnym (Lisowczyk) albo elementami kostiumu
(dzieło z Krakowa). W Rycerzu na białym koniu - mamy do czynienia z malowidłem, w którym, obok
partii bardziej zamkniętych, napotykamy takie, w których ledwo maźnięciem podpowiedziano kształt,
nie definiując go ostatecznie. Obraz wprowadza nas w tok pracy Piotra Michałowskiego, w jego
malarski warsztat. „Wściekłą techniką” nazwał młody student krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych, Jan
Matejko obraz Michałowskiego pokazany na pierwszej wystawie TPSP. Przykładem takiej „wściekłej
techniki” jest Rycerz na białym koniu, jeszcze jeden bohaterski jeździec malowany z zamiarem
umieszczenia w salach Zamku Wawelskiego. Dawną wielkość ojczyzny przypominało wielu malarzy
XIX stulecia. Piotr Michałowski należy do tych, których dzieła wolne są od odwoływania się do
pozaartystycznych emocji i wzruszeń. Naklejona na odwrocie płótna kartka stwierdza pochodzenie
pracy ze zbiorów Róży Michałowskiej, tj. z tej kolekcji, z której pochodzą najbardziej wartościowe
obrazy, akwarele i rysunki artysty.