Olga BOZNAŃSKA (1865-1940)
Lot No.: 146
Widok z okna krakowskiej pracowni
olej, tektura; 48 x 74 cm;
sygn. p. g.: Olga Boznańska
Zobacz pełne informacje
olej, tektura; 48 x 74 cm;
sygn. p. g.: Olga Boznańska
na odwrocie szkic kompozycji olejnej “Martwa natura”, na papierze naklejka własnościowa z odręcznym opisem (być może sporządzonym ręką właściciela): Olga Boznańska. Widok z okna/ pracowni w Krakowie, ul. Wolska/ Własność: Z. [ygmunt] Mycielski/ Warszawa/ Czarnieckiego 88.
Pracownia Olgi Boznańskiej, niezależnie od miejsca, w którym akurat przebywała, odgrywała dla niej ogromnie
ważną rolę. Miejsca te były opisywane przez odwiedzających jako niezwykle klimatyczne, z jednej strony nieco
mroczne, przyciemniane kotarami, przepełnione przykurzonymi eksponatami, które pojawiały się na obrazach
malarki, a w jeszcze większej mierze dymem papierosowym. Z drugiej jednak strony artystka chętnie przyjmowała u siebie gości, których często portretowała i którzy mogli do woli podziwiać wspaniałe prace artystki, tak już wtedy cenionej.
Dla Olgi Boznańskiej jej pracownie były przede wszystkim azylem, tam powstawała większość jej prac i tam też
mieszkała. Pomimo częstych wizyt, miejsca te zachowały swój intymny charakter, który do dziś czaruje zarówno
z jej dzieł malarskich, jak i licznych znanych fotografii.
Krakowska pracownia Olgi Boznańskiej znajdowała się w jej domu przy dawnej ulicy Wolskiej (dziś Józefa
Piłsudskiego). Znanych jest kilka widoków z okna tej pracowni (m. in. Widok z okna pracowni krakowskiej,
ok. 1900; olej, tektura; 50 x 39 cm; Muzeum Narodowe w Warszawie, Widok z okna pracowni,
ok. 1912, olej, tektura; 52 x 74,5 cm; Muzeum Narodowe w Krakowie). Mają one dość podobny, silnie
nastrojowy charakter. Przedstawione na obrazie niemieszczące się w kadrze budynki o szarych ścianach
i dachach, kontrastują z delikatnymi, zielonymi koronami drzew. Szarość architektury i brąz podłoża
zdecydowanie przeważają jednak na obrazie, tworząc niezwykle melancholijną atmosferę.
Cena oferowana
70 000 zł