Anna ORBACZEWSKA (ur. 1974)
Lot No.: 20
Pies którego spotkałam, 2015
olej, płótno; 150 x 110 cm;
sygn. i dat. na odwrocie: ORBACZEWSKA 2015 (dwukrotnie)
Zobacz pełne informacje
olej, płótno; 150 x 110 cm;
sygn. i dat. na odwrocie: ORBACZEWSKA 2015 (dwukrotnie)
Ukończyła Królewską Akademię Sztuk Pięknych w Hadze (1999 rok) i Akademię Sztuk Pięknych w Gdańsku (2000 rok). Zajmuje się głównie malarstwem, tworząc cykle tematyczne. Ma na swoim koncie również obiekty i murale. Kilkakrotnie otrzymała Stypendium Prezydenta Miasta Gdańska oraz Samorządu Województwa Pomorskiego, a w roku 2011 Bremen kunstypendium. Wystawiała swoje prace w galeriach w Polsce i za granicą (min. Niemcy, Holandia, USA, Indie).
Wybrane wystawy indywidualne i zbiorowe:
2015- „Thean” - Gallery Sandhoffer, Salzburg, Austria; 2015- „Wtedy” - Galeria Wspólna , Bydgoszcz; 2015- „Meeting Point 2”- Gdańska Galeria Miejska (wspólnie z Nobuko Hayashi); 2014- „Ukryte Miejsca” Galeria Milano, Warszawa; 2014- pokaz rysunków Galeria W Domu; 2013- Meeting Point- Projekt tworzony wspólnie z Japońską artystką Nobuko Hayashi, Galerie Harold, Bremen; 2013- „Nie oczekuj zbyt wiele” Galeria Żak, Gdańsk; 2011-”Nigdy nic nie wiadomo” Gdańska Galeria Miejska; 2010- „Looks can be deceiving” Galeria Milano, Warszawa; 2008 - „Podejrzaane, Pets” Austriackie Forum Kultury w Warszawie; 2006 - „Emocje Prawdziwe” Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia; 2016- „Exporting Zagrzeb” Muzeum Narodowe w Gdańsku, Oddział Sztuki Współczesnej (Pałac Opatów) Gdańsk; 2015- „Exporting Gdańsk” Gallery Barell , Zagrzeb, Chorwacja; 2014- Gdańskie Biennale Sztuki, Gdańska Galeria Miejska; 2014- Międzynarodowa wystawa kobiet artystek Museum Goa Chitra, Indie; 2009 - “30X30” galeria Milano, Warszawa; 2007 - „model ad hoc” Instytut Sztuki Wyspa, Gdańsk ; 2006 -“Soft love” Modelarnia (teren Stoczni Gdańskiej) 2006 - “Deutchland - Polen” Galerie Zero, Berlin; 2006 - “Hansepol”- Hamburg Altona;
„(…) Sam proces tworzenia postrzegam jako szalenie istotny. Fascynujące jest to, że nie można do końca przewidzieć finalnego efektu. Zwykle pracuję w cyklach tematycznych ,analizując, zgłębiając jakiś problem. Punktem wyjścia do obrazu jest dla mnie fotografia „złapana” gdzieś przeze mnie spontanicznie i przypadkowo. Wyjątek stanowi tu cykl Emocje Prawdziwe i część obrazów należących do projektu Meeting Point gdzie praca z cudzym materiałem była dla mnie celowym wyzwaniem. Uchwycony obraz fotograficzny hipnotyzuje mnie na tyle mocno, że czuję nie tylko potrzebę a wręcz przymus powtórzenia go w malarskiej formie. Przepracowuję w ten sposób swoje emocje, odczucia, myśli, które wywołał ten konkretny motyw. (…) Malowanie na podstawie wykonanego przeze mnie zdjęcia jest próba przywołania w czasie jeszcze raz tej samej sytuacji, stanowi powrót do przeszłości dyktowany przez chęć znalezienia przestrzeni poza czasem. Często maluję ten sam motyw kilkukrotnie. Szukam za każdym razem czegoś innego w tym samym przedstawieniu. Multiplikacja daje mi również iluzję ruchu, dynamiki - ożywia płaski obraz. Zależy mi, żeby w obrazie zachować tajemnicę. Pomimo, że posługuję się formą konkretnych, figuratywnych przedstawień to co mnie naprawdę interesuje jest niejednoznaczne i nieokreślone. Aluzja i nieuchwytność są dla mnie najbardziej prawdziwe i wiarygodne (…).”
Cena sprzedaży
4 700 zł