WOJCIECH FANGOR (UR. 1922)
Lot No.: 328
M 56, 1970
olej, płótno, 126 x 126 cm; sygn. i dat. na odwrocie:
FANGOR / M 56 1970 / 50 x 50 "
Zobacz pełne informacje
olej, płótno, 126 x 126 cm;
sygn. i dat. na odwrocie: FANGOR / M 56 1970 / 50 x 50 " oraz nalepka z Galerie
Chalette w Nowym Jorku
"Koła artysty były nieustannym, wielostronnym eksperymentem. Sprawdzał w nich wciąż w nowy sposób efekty
działania jaskrawości czy stonowanych kolorów w ich zestawieniach, nasycenia i stopnia jasności barwy, wielkości
kręgów, większej i mniejszej szerokości jej pasm oraz ich zagęszczenie lub ascetycznej oszczędności i dyskrecji
wyrazu. Stosował też artysta w swoich obrazach wszelkie, znane z teorii barw, kontrasty, zwłaszcza zaś kontrasty
kolorów występujących i wstępujących, a także zjawiska powidoków."
Bożena Kowalska
Eksperymenty malarskie, w których pojawia się forma koła zaczęły się w 1957 roku. Pierwszą prezentacją tego cyklu
była wystawa "Studium przestrzeni" w salonie "Nowej Kultury" w Warszawie w 1958 roku. Autor pokazał tam
obrazy powiązane szeregiem przestrzennych zależności, przedstawiające szerokie smugi w poziomie, w pionie, jak
również formy koliste, eliptyczne i połkola - wszystkie miękko wtopione w kolor tła. Od 1963 forma koła
zdominowała prace Fangora, stając się najbardziej charakterystycznym znakiem jego twórczości. Artysta skupił się
odtąd na kreowaniu pozytywnej przestrzeni iluzyjnej, osiągniętej dzięki wrażeniu pozornego ruchu, jakie
wywoływały w oku patrzącego pulsujące, rozedrgane kształty. Zagadnienia te Fangor rozwijał do połowy lat
siedemdziesiątych.
Prezentowany obraz jest znakomitym przykładem twórczości z tego okresu. Został namalowany w 1970 roku, kiedy
to artysta wystawiał w Guggenheim Museum w Nowym Jorku. Fangor pokazał tam 37 obrazów, prekursorskich dla
zachodnich poszukiwań w dziedzinie op-artu. Była to pierwsza i zarazem jedyna wystawa polskiego artysty w tym
muzeum, jednym z najbardziej prestiżowych na świecie.
Obraz wystawiany był w galerii Chalette w Nowym Jorku. Galeria została założona w 1954 roku przez Madeleine
Chalette Lejwa, która w dośç krótkim czasie skupiła wokoł siebie grupę artystów najbardziej znaczących dla
sztuki XX wieku, takich jak: Hans Arp, Georges Braque, Marc Chagall czy Pablo Picasso. W galerii wystawiało też
kilku polskich artystów m. in.: Wojciech Fangor, Stefan Gierowski, Jan Lebenstein, Bronisław Kierzkowski. Wiele
obrazów z proweniencją galerii Chalette znalazło się na słynnej wystawie z 1961 roku #15 Polish Painters#
w Museum of Modern Art w Nowym Jorku, gdzie trzy prace prezentował również Fangor.