Lot No.: 609
You dirty boy - grupa reklamowa koncernu mydeł Pears
Giovanni Focardi (1842-1903), model 1878,
realizacja: Anglia, kon. XIX w.- XIX/XX w.?
Zobacz pełne informacje
scenka rodzajowa na niskiej prostokątnej podstawie o ściętych narożach z podpisem od frontu: YOU DIRTY BOY (ty niesforny chłopcze). Starsza kobieta w długiej spódnicy i fartuchu, przewiązanej na piersiach na krzyż kraciastej chuście i karbowanym czepku z falbanką myje gąbką uszy i szyję stojącego przed nią, przy głębokiej misce z napisem PEARS SOAP, chłopca, rozebranego do pasa, przewiązanego w talii długim ręcznikiem, pochylonego z opuszczonymi szeroko rękami, poddającego się z dużym niezadowoleniem toalecie; drobne ubytki dekoracji barwnej (szkliwo miski, brwi i włosy
staruszki), ślady reperacji na czepku;
porcelana (angielska), farby ceramiczne połyskliwe i matowe; wys. 32,5 cm, podstawa 22 x 16,5 cm; w narożu na powierzchni podstawy w zagłębieniu przypominające monetę patynowany krążek ceramiczny (?): w górnym półkolu w taśmie: YOU DIRTY BOY, w dolnym półkolu kaligraficzne: A.F K.(?) Pears, w poprzek krążka pasek reliefem dwu
gruszek pośrodku, z boków: No., 1965;
wokół wewnętrznego kręgu: TRADE MARK (u góry) i COPYRIGHT (u dołu).
Giovanni Focardi (1842-1903), model 1878, realizacja: Anglia, kon. XIX w.- XIX/XX w.?
Zabawną, anegdotyczną grupę terakotową przedstawiającą toaletę niesfornego chłopca opracował włoski rzeźbiarz Giovanni Focardi na wystawę powszechną w Paryżu w 1878 roku. Stanowiła tam element reklamowy ekspozycji propagującej higienę i zdrowy tryb życia angielskiej wytwórni mydeł Pears Soap; ekspozycja i reklama odniosły duży sukces
i popularność, m.in. dzięki ówczesnej prasie; wytwórnia wykupiła prawa autorskie, stosując grupę rzeźbiarską do reklam firmy (wykonywano wersje ceramiczne i metalowe), umieszczając na podstawie znak patentowy firmy Pears Soap.