Chaty nad brzegiem wody, z podróżnym na ośle i wspartym na kiju starcem na pierwszym planie
olej, płótno dublowane, 61 x 77 cm;
Zobacz pełne informacje
olej, płótno dublowane, 61 x 77 cm;
Nie ma wątpliwości, że obraz został namalowany przez Jean’a-Baptiste’a Pillementa, wybitnego artystę francuskiego, działającego na całym obszarze ówczesnej Europy, nie wyłączając Polski. Pillement, słynny malarz pejzaży lądowych i nadwodnych oraz scen rodzajowych, dekorator, rysownik aktywny jako projektant rokokowych wnętrz, ornamentów i tkanin, wywarł wpływ na europejską sztukę dekoracyjną, wyczuwalny aż po wiek XX. Pracował we Francji, Hiszpanii i Portugalii, Anglii (w Londynie, 1750-1761), we Włoszech na dworze cesarskim w Wiedniu (1762-1764), na dworze króla Stanisława Augusta Poniatowskiego w Warszawie (1765-1767), na dworze królowej Marii Antoniny w Paryżu (1778-
1780). Był jednym z najważniejszych artystów zatrudnionych przez Stanisława Augusta w początkach jego panowania, zanim król nie przerzucił swojego zainteresowania z rokoka na klasycyzm, twórcą m.in. odpowiedzialnym za projekt oficjalnego monogramu władcy, używanego przez Poniatowskiego niemal od wstąpienia na tron (projekt ten bowiem wykonany został na jego zamówienie jeszcze podczas pobytu Pillementa w Wiedniu w 1764 roku), a także za koncepcje wnętrz Zamku Królewskiego w Warszawie i Pałacu Ujazdowskiego.
Dzieło nasze, przechowujące pamięć południowych rzek i wybrzeży, z czasów pierwszego pobytu Pillementa w Hiszpanii i Portugalii, bądź jego okresu włoskiego, powstało przy użyciu tak charakterystycznej dla Pillementa, szerokiej, szkicowej maniery, pędzlem ruchliwym i „niesfornym”, nieomal „ociekającym” dużą ilością spoiwa, z wykorzystaniem wielu bardzo typowych dla niego elementów, najpóźniej tuż po wyjeździe z Polski, kiedy to namalował m.in. dwa pejzaż morskie przechowywane w Muzeum Narodowym w Warszawie (olej, płótno, sygnowane i datowane w 1769 roku). Najprawdopodobniej jednak powstało tuż przed pobytem w Polsce, szczególnie bliską bowiem analogię w twórczości Pillementa stanowi Scena targowa w fantastycznym porcie orientalnym (kolekcja prywatna; olej, płótno, 50,2 x 74,9 cm), którą uznaje się za powstałą podczas okresu wiedeńskiego, około roku 1764, ze swoją wyjątkowo luźną, lekką, niby akwarelowo-gwaszową strukturą.