Tadeusz GRONOWSKI (1894-1990)
Lot No.: 416
L’Apres Midi D’un Faune (Popołudnie fauna), 1946
olej, płótno; 139 x 219 cm
Zobacz pełne informacje
olej, płótno; 139 x 219 cm
Prezentowany obraz Tadeusza Gronowskiego jest niezwykłym wydarzeniem na rynku aukcyjnym, nieliczne są prace olejne tego artysty, wizjonera, realizującego się w wielu dziedzinach sztuki, również użytkowej. Gronowski zajmował się grafiką, malarstwem, ilustratorstwem, projektowaniem m.in. afiszy, plakatów, znaków firmowych, scenografii teatralnych. Nie bez powodu, zatem był nazywany Michałem Aniołem Warszawy. Absolwent architektury ukończonej m.in. pod kierunkiem Edwarda Wittiga, wiedzę malarską zdobywał w paryskiej École Supérieur des Beaux-Arts, kiedy to poznał np. Moisesa Kislinga, Romana Kramsztyka, jednych z wielu wybitnych przedstawiciel nurtu École de Paris. W 1923 r. wstąpił do Stowarzyszenia Artystów Polskich Rytm. Oferowane dzieło ściśle nawiązuje do estetyki sztuki dekoracyjnej art deco lat 20 i 30 XX w. Mimo że, powstało w 1946 r., odczuwalne są wyraźne wpływy minionych dekad, stanowiące wręcz kontynuację rozpoczętej przed II Wojną Światową, konsekwentnej drogi twórczej Gronowskiego. Przy użyciu geometrycznych form, starannie i jednocześnie subtelnie podkreślonych konturem, artysta ukazywał postacie m.in. z mitologii, podkreślając szacunek do kultury, historii, jednocześnie stosując wyrafinowane w swej prostocie środki malarskie. Nawiązania do przeszłości nie przysłaniały twórcy współczesnego człowieka, ukazanego na obrazach w uproszczonej, bryłowatej formie, mimo to cały czas obecnego, stanowiącego podmiot w wpisanej w obraz, kubistycznej narracji. Prezentowany obraz jest ukazany na reprodukcji zdjęcia autorstwa Tadeusza Trepanowskiego w wywiadzie Krystyny Dajbor pt.: „Wizyta nie zapowiedziana u Tadeusza Gronowskiego” z warszawskiej gazety z 1960 r. (?) Nie mniej godny uwagi jest ustny przekaz, według którego, praca została namalowana dla drugiej żony artysty: Marzeny, jako prezent ślubny.