Jacek MALCZEWSKI (1854 - 1929)
Lot No.: 227
Diana. Portret Marii Sozańskiej,
żony malarza Michała
olej, tektura, 55 x 65 cm;
Zobacz pełne informacje
żony malarza Michała
olej, tektura, 55 x 65 cm;
sygn. p.g.: J. Malczewski / 1916
obraz reprodukowany w książce T. Grzybkowskiej
por. lit.: T. Grzybowska, Świat obrazów Jacka Malczewskiego, Warszawa1996,
s. 228, il. 35 - tu reprodukcja obrazu
Wielce charakterystyczne dla Malczewskiego przedstawienie urodziwej kobiety na tle żywiołowej
zieleni, z pięknie zaznaczonym fragmentem pejzażu w tle. Postaci towarzyszą drobne rekwizyty, które
nadają obrazowi symbolicznego znaczenia. Kobieta sięga lewą ręką do przytwierdzonego na jej plecach
kołczanu po strzałę o niebieskim upierzeniu i jednoczeoenie próbuje chwycić w palce prawej dłoni
ważkę o kobaltowych skrzydłach. Jej oczy są pogodne, na ustach maluje się uoemiech, można rzec bawi
się owadem. Czy zatem Diana - bo bez wątpienia wyobrażona kobieta uosabia rzymską boginię
łowów, na co wskazuje tak kołczan ze strzałami jak i ozdoba we włosach nad czołem o lunarnej formie
- nie zabawia się owadem - symbolem męskich uczuć, którego chce schwytać, a ten jak ćma do świecy
leci do swej pogromczyni? Ten kontekst wymowy jest jednoznaczny i był oczywisty dla współczesnych
Malczewskiemu. Temat famme fatale, pięknej wampirzycy karmiącej się męskimi namiętnościami był
popularny i zrozumiały dla ludzi przełomu wieków, tak częsty w malarstwie Dantego Gabriela
Rossettiego, który odcisnął mocne piętno na sztuce fin de siecle'u i jej kontynuatorów, do których
należał także Jacek Malczewski.
Twarz Marii Sozańskiej odnajdujemy w wielu obrazach artysty, a jej typ urody zbliżony jest do oblicza
Marii Balowej Muzy Malczewskiego.