Lot No.: 702
Eglomisée - Medalion Polski
ze scena alegoryczną, ok. 1800
Francja?, artysta nieokreślony związany
ze środowiskiem polskiej emigracji
Zobacz pełne informacje
ze scena alegoryczną, ok. 1800
ze szkła kryształowego, obustronnie szlifowany, w formie okrągłej tarczy, śred.: 6,9 cm,
grub.: 0,3-0,4 cm, ujęty w złotą oprawę; na tylnej stronie tarczy czarny lak, z wyrytą sceną
alegoryczną, na obwodzie pierścień i napis: „Umieram, lecz się z popiołów odrodzę./ Słabość
Uwieńczę y Szczęśliwość spłodzę.”; scenka, obwódka i napis wypełnione złotem w technice
églomisée; złota oprawa o szer. 0,4 cm,
Francja?, artysta nieokreślony związany ze środowiskiem polskiej emigracji, ok. 1800
Scenka na tarczy przedstawia ubraną w długą suknię kapłankę przy ołtarzu w formie amfory
(w stylu Ludwika XVI), trzymającą w prawej ręce wieniec laurowy, lewą ręką wbijającą miecz
w paszczę potężnego węża, zajmującego pierwszy plan sceny; z lewej strony leży ścięty pień
drzewa, z którego wyrastają ku górze trzy młode gałęzie z liśćmi;
z popiołów pod ołtarzem wzbija się feniks - symbol odrodzenia, kapłanka symbolizuje tu
prawdę i sprawiedliwość, która zwycięża fałsz i zło, symbolizowane przez węża; młode gałęzie
pełne świeżych liści wyrastające ze ściętego pnia symbolizują nadzieję na nowe życie.
Całość tego niezwykle rzadkiego obiektu robi wrażenie okresu przejściowego z klasycyzmu do
romantyzmu, czemu odpowiada m.in. styl ołtarza a la Ludwik XVI.
Przypomina się powiedzenie łacińskie: sperare contra spem, albo powiedzenie polskie: niech
żywi nie tracą nadziei! albo po prostu: jeszcze Polska nie zginęła póki my żyjemy.