Europa Zachodnia, Włochy(?), XIX w.
z elementami mebli z XVII w.
kabinet prostopadłościenny, zamykany dwuskrzydłowo, fornirowany hebanem, dekorowany wstęgami intarsjowanymi z palisandru w układach geometrycznych oraz figuralną i ornamentalną inkrustacją z rytowanej kości. Podstawa z prostokątnym oskrzynieniem ozdobionym od frontu płaskorzeźbionym medalionem, wspartym na czterech spiralnych tralkach, rozszerzonych u dołu w pierścieniowe stopy, spiętych falistym krzyżowym wiązaniem z toczoną tralką pośrodku, bejcowana na czarno. Skrzydła drzwi podzielone na geometryczne pola intarsjowanymi wstęgami, u góry i u dołu oraz pośrodku boków wypełnione kościanymi, rytowanymi płytkami, intarsjowanymi hebanowymi ornamentami. Pośrodku skrzydeł arkady zwieńczone półkoliście, wypełnione postaciami inkrustowanymi z kości, rytowanymi. Na wewnętrznej stronie skrzydeł zbliżona dekoracja z wstęgi tworzącej obramienie, w którym sercowate pola w narożach, a na bokach owalne oraz arkadę pośrodku i rytowaną postacią z hebanu na kościanym tle. Płyta górna i boki dekorowane wstęgami tworzącymi geometryczne pola: prostokątne, kwadratowe i romboidalne, na bokach przecinające się. Wnętrze kabinetu z siedmioma szufladkami ujmującymi wnękę zamykaną jednoskrzydłowo. Dolna szuflada z licem imitującym podział na trzy małe szufladki. Skrzydło drzwiczek z dekoracją imitującą arkadę zwieńczona łukiem, ułożone z kościanych płytek, rytowanych w kwiaty, ptaki, z maszkaronem w kroksztynku. W polu zagłębionej arkady na kościanym tle wykonana z hebanowej okleiny kobieca postać w tanecznej pozie. Poniżej arkady rytowany dekoracyjny trzyczęściowy pas z dwóch prostokątów o wklęsłych wewnętrznych bokach, ujmujących koło. Lica szufladek ujęte profilowanymi listwami, fornirowane hebanem, z prostokątnym kościanym polem pośrodku, ozdobionym inkrustacją z hebanowych wici oraz rytowaniem. We wnęce wysuwany pojemnik zamykany jednoskrzydłowo, a powyżej dwie szufladki. Skrzydło drzwiczek wewnętrznego pojemnika lekko wypukłe, podzielone na cztery poziome pola ujęte czernionymi platkami. Za pojemnikiem umieszczone trzy niewielkie szufladki. Po wyjęciu dwóch szufladek znad pojemnika oraz przegrody je dzielącej, dostępny schowek umieszczony na tylnej ściance przegrody. Szyldy uchwytów i okucia narożników srebrzone. Szyldy uchwytów w formie masek, uchwyty zbliżone do owalu złożone z dwóch połączonych pyszczkami ryb (?), z muszlą pod nimi. Okucia narożników o wydłużonych formach, falistych na obrzeżach, zbudowane z ceownic, ażurowe, Zawiasy skrzydeł drzwi stalowe, proste, w kształcie litery H. Zawiasy skrzydła drzwiczek stalowe, pasowe, zakończone trójlistnie. Zamek drzwi stalowy, wpuszczany, baskwilowy.
Zamek drzwiczek stalowy, przykładano-wpuszczany, z pokrywą puszki o trójlistnej formie. Zamek skrzydła drzwiczek wewnętrznego pojemnika mosiężny, przykładano-wpuszczany, dwuryglowy.
orzech, świerk; fornir - heban, mahoń; intarsje - palisander; inkrustacje - kość wołowa; okucia - stal, mosiądz; 133 x 63 x 34 cm, kabinet - 45 x 58,5 x 41,4 cm; podstawa - 90,1 x 63 x 34 cm;
Europa Zachodnia, Włochy(?), XIX w. z elementami mebli z XVII w.
Kabinet skonstruowany został w XIX w. z wykorzystaniem korpusu z XVII w., skrzydeł drzwi oraz fragmentów dekoracji. Widoczne są różnice w charakterze i sposobie dekoracji od manierystycznych do późno-barokowych. W wielu elementach mebla zauważalne są zmiany w ich konstrukcji i naprawy. Nie jest jasne, w jakim celu połączono w całość te elementy. Czy o ich scaleniu zadecydował zły stan zachowania i chęć ocalenia zabytkowych fragmentów, czy też próba fałszerstwa, charakterystyczna cecha XIX wiecznego rynku antykwarycznego. Należy podkreślić, że kabinet tworzy spójną całość, analogiczną do barokowych mebli. Części połączono umiejętnie z dużą znajomością sztuki stolarskiej i epoki. Podstawa została wykonana w XIX w. Kabinety, w formie skrzynek zamykanych klapą lub dwuskrzydłowo, wykonywano od 2 poł. XVI w., rozpowszechnione zostały w następnym stuleciu. Popularne były w Europie Zachodniej: od Holandii, przez Niemcy do Włoch. Wiele elementów ich dekoracji, tj. kościane, grawerowane płytki, okładziny szylkretowe i okucia, było eksportowanych i importowanych na tym terenie, przez co obecnie trudno stwierdzić w gdzie powstał konkretny obiekt. Prezentowany kabinet ma konstrukcję (skrzynka zamykana dwuskrzydłowo) i dekoracje (portal skrzydeł drzwiczek, wstęgowe dekoracje na skrzydłach drzwi, postaci wycięte w kości i hebanie o grawerowanych rysach) charakterystyczne dla wyrobów włoskich z okolic Neapolu, z ok. poł. XVII wieku.