Amalia Luna DREXLERÓWNA (1882-1933)
Lot No.: 36
Zamyślona kobieta w kapeluszu, 1907
Zobacz pełne informacje
na płaskiej wielokątnej podstawie siedząca na fotelu
kobieta w fantazyjnym, wysokim nakryciu głowy,
w długiej sukni o bufiastych rękawach, z odsłoniętym
prawym ramieniem, z długim szalem przerzuconym
przez lewe ramię i opadającym na podstawę. Oparta
lewym przedramieniem o poręcz fotela, prawą rękę
opiera na kolanie; zamyślona, lekko odchylona
w prawo. Klejona prawa stopa (but) i głowa
(wokół szyi), z retuszami; pęknięcie technologiczne,
od spodu, przy krawędzi podstawy;
glinka ceramiczna jasna, szkliwa ceramiczne matowe,
naśladujące patynowany brąz, w tonacji zielonkawobrązowej;
wys. ok. 65 cm;
sygn. od frontu, wokół krawędzi podstawy ryte:
1907 LWÓW LUNA DREXLERO (.) NA -
sygnatura częściowo słabo czytelna; z tyłu, na fotelu
wycisk wypukły: Kartusz tarczowy z 2-dzielnym
herbem (Rogala) z klejnotem i napisem wokół brzegu
tarczy: GALICIE/ PACYKÓW/ MADE IN AUSTRIA;
pod tarczą ryte: 605/ N/ 4, niżej wycisk: TRADE
MARK/ MADE IN AUSTRIA; od spodu, na nie
szkliwionym czerepie odręczny napis ołówkiem:
z domu (…) ska Kasparowa.
Polska, Pacyków, model Luna Drexlerówna,
wytwórnia fajansu Aleksandra Rogali-Lewickiego,
pocz. XX w.
Wczesna realizacja wytwórni fajansu w Pacykowie -
rzeźba ceramiczna Amalii Luny Drexlerówny rzeźbiarki
wywodzącej się ze środowiska lwowskiego, od 1899 roku
uczennicy prywatnej Szkoły Artystycznej we Lwowie
(u A. Popiela). W latach 1906, 1907 i 1908 młoda
artystka, która wyjechała w 1907 roku na studia
do Paryża, miała we Lwowie wystawy indywidualne;
prezentowana rzeźba, modelowana ręcznie, pozostaje
pod wpływem ceramiki wiedeńskiej secesji.