Lot No.: 415
Św. Anna Samotrzeć
drewno dębowe bejcowane, wys. 84 cm.
Niemcy?, Austria?, Śląsk?, 1. ćw. XVI w.
Zobacz pełne informacje
drewno dębowe bejcowane, wys. 84 cm.
Niemcy?, Austria?, Śląsk?, 1. ćw. XVI w.
Gotycko-renesansowa rzeźba w typie kompozycyjnym określanym tradycyjnie jako św. Anna Samotrzeć (Samotrzecia), złożona jest z siedzącej na ławie tronowej świętej i przytrzymywanych przez nią oburącz postaci Marii po lewej i siedzącego nagiego
Dzieciątka po prawej stronie. Święta Anna odziana jest w strój XVI-wiecznej matrony: długą plisowaną suknię o wysokim stanie, obszerny płaszcz i okazały, wielki czepiec na głowie, Maria - ukazana jako dziewczynka - nosi podobną suknię o kolistym
dekolcie i otwartą koronę na głowie okolonej długimi, rozpuszczonymi włosami. Grupa - opracowana rzeźbiarsko także od strony odwrocia - przeznaczona była do oglądania i adoracji z wszystkich stron, nie była zatem rzeźbiarskim wypełnieniem kwatery
ołtarza szafiastego, a wolnostojącym obiektem kultu, być może w charakterze ołtarzyka domowego. Dzieło reprezentuje rozpowszechniony w Europie Środkowej w XV i XVI w. wariant przedstawienia Św. Anny Samotrzeć, w którym Dzieciątko i Maria, siedzący po bokach, traktowani są symetrycznie, niemal równorzędnie. Typ ten pojawiał się zarówno w Niemczech, Austrii, jak również na Śląsku, szczególnie często w 1. ćwierci XVI wieku. Na takie datowanie i środowisko powstania - poza samą
kompozycją - wskazują także cechy kształtowania formy, zwłaszcza drapowanie szat fałdami łamiącymi się, a zarazem fragmentarycznie zaokrąglanymi, czy też głębokie plisowanie równoległych fałdów sukni i płaszcza (tzw. Paralel Faltenstill). Klasa artystyczna rzeźby, o nader indywidualnym stylu, jest wysoka - uderza zwłaszcza precyzyjne opracowanie partii szat.